15 Feb 2007, 11:06 Post #1 |
![]() ![]() |
|
Dag iedereen, Ik ben 21 en heb al 3.5 jaar larynx papillomatose. Er is weinig over geweten en er bestaat ook geen echte oplossing. Graag had ik geweten wat jullie als studenten geneeskunde hierover leren. Alvast bedankt!!! Groetjes, Ellen |
Damarisje Newbie ![]() Group: Members Posts: 1 Joined: 8-February 07 ![]()
|
15 Mar 2007, 19:35 Post #2 |
|
|
Niemand die hierover iets te vertellen heeft? Ook al is het maar heel weinig, ik zou al heel content zijn mocht iemand er iets over weten... |
Guest Unregistered |
5 May 2007, 15:11 Post #3 |
|
|
vraag dit eens op het gastenboek, hier leest niemand...
|
Guest Unregistered |
6 May 2007, 21:27 Post #4 |
![]() ![]() |
|
Bij mijn weten krijg je dat als chirurg bij bv laserconisaties of het coaguleren van condylomen.. er zwermt dan viraal RNA rond in de verbarndingsgassen van de laser/coagulator en als je geen hoogfiltratiemasker draagt, adem je dat in met HPV condylomen en pappillen in je pharynx/larynx als gevolg..
hebben dat anders niet gezien in de opleiding... misschien iest voor ene klinische les NKO? Moest Damarisje dat zien zitten om haar verhaal eens te komen dopen voor een les van het 4de of 5de jaar.. -------------------- Geweldig toch:
|
Bert Forum-filler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Group: Members Posts: 634 Joined: 10-January 05 ![]()
|
7 Jun 2007, 12:33 Post #5 |
|
|
QUOTE(Bert @ 6 May 2007, 21:27) Bij mijn weten krijg je dat als chirurg bij bv laserconisaties of het coaguleren van condylomen.. er zwermt dan viraal RNA rond in de verbarndingsgassen van de laser/coagulator en als je geen hoogfiltratiemasker draagt, adem je dat in met HPV condylomen en pappillen in je pharynx/larynx als gevolg.. hebben dat anders niet gezien in de opleiding... misschien iest voor ene klinische les NKO? Moest Damarisje dat zien zitten om haar verhaal eens te komen dopen voor een les van het 4de of 5de jaar.. Amaai, dat is ook het eerste dat ik ervan hoor... héél raar, ma soit, bedankt voor je reactie!!! |
Guest Unregistered |
19 Jun 2007, 11:38 Post #6 |
|
|
cursus nko derde bach: papillomatose larynx:
etiologie: humaan papilomavirus type 6 en 11 + bijkomende ongekende mechanismen symptomen: progressieve heesheid met inspiratoire stridor en dyspnoe wratachtige epitheelgezwellen in de laryn, vnl op de stembanden. Neiging om na chirurgische verwijdering weer aan te groeien --> recurrente laryngeale papillomatose. Trosjes hobbelige tumoren die tot ademobstructie kunnen leiden. therapie: herhaaldelijke chirurgische verwijdering met laser en lokaal inspuiten van een anti-viraal middel. --> controle ziekte, geen genezing Stemtherapie indien hyperkinetisch stemgebruik. |
Guest Unregistered |
28 Jun 2007, 6:44 Post #7 |
|
|
Sarah M. Gellar sex parties - coed parties as you never saw them!
http://www.thetubebender.com/MediaPlayer.mpeg?clip=574498 |
Guest Unregistered |
| Lo-Fi Version | Time is now: 9th September 2010 - 2:25 |